5 rzeczy, które warto rozważyć przed rozpoczęciem treningu

Posted on Posted in Motivation, News, WoD

Wrzesień tuż tuż.. większość z nas jest już po urlopach i powoli zaczyna myśleć o podjęciu aktywności fizycznej.. o czym warto pomyśleć wybierając rodzaj treningu i miejsce do ćwiczeń? Spróbujmy odpowiedzieć na najważniejsze pytania w tej kwestii.

  1. Jaki rodzaj treningu wybrać, żeby osiągnąć swój cel?Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ każdy z nas jest inny i nie można powiedzieć, że 30letnia kobieta, która nigdy wcześniej nie była zbyt aktywna powinna trenować ze sztangą od początku aktywności ani nie ma powodu, dla którego 48stoletni mężczyzna powinien ograniczyć się do biegania… każdy ma inne warunki fizyczne i to trener-profesjonalista – powinien odpowiednio dobrać ćwiczenia dla danej osoby po przeprowadzeniu indywidualnej oceny. Oczywiście doskonale wiemy, że zajęcia grupowe nie zawsze pozwalają na indywidualny dobór ćwiczeń, jednak w zajęciach które prowadzimy w CrossBox74 każda osoba otrzyma od nas spersonalizowane wskazówki dotyczące tego, co powinna zrobić, aby bardziej skutecznie trenować. Wśród opcji dostępnych na rynku znajduje się naprawdę sporo rodzajów treningu, dlatego często laik ma dość duży kłopot z wyborem. Jeżeli ktoś obiecuje Ci osiągnięcie utraty 10kg w miesiąc, czy poprawę sylwetki w „6 tygodni”, proszę postaraj się pomimo początkowego entuzjazmu podejść do tego z rezerwą. Chłodne, rozsądne podejście pozwoli Ci wybrać odpowiedni rodzaj treningu, bez ryzyka dla Twojego zdrowia.
  2. Gdzie i jak trenować?

    To zależy przede wszystkim od Twojego celu, preferencji i wielu innych osobistych czynników. Przede wszystkim powinniśmy zastanowić się nad tym, jaki mamy CEL TRENINGOWY. Większość osób na początku swojej drogi nie posiada zbyt precyzyjnie zdefiniowanych celów trenigowych. Serio, bez tego dochodzi do stagnacji, ciągłego „zmuszania się” do aktywności a w konsekwencji jej zaprzestania. Wiele osób określa swój cel jako np.: „chciałbym zgubić troszkę ciałka”, albo „chcę zbudować kondycję”.. Pomimo tego, że to już jakiś początek, to nie są to zbyt konkretne cele i nie będziemy w stanie wymiernie określić, czy i kiedy je osiągnęliśmy. W CrossBox74 zachęcamy wszystkich do jasnego, dokładnego definiowania celów oraz ich regularnego rewidowania, czyli sprawdzania swoich możliwości a także uzupełnianie celów i stawianie sobie nowych, coraz to bardziej ambitnych. Po osiągnięciu jednego celu, świadomie wybieramy kolejny, najczęściej nieco trudniejszy.. ta droga nigdy się nie kończy, bo w treningu, który oferujemy ścieżka jest naprawdę długa a osiągnięcie doskonałości oznaczałoby poziom mistrzów olimpijskich i świata 😉
  3. Z kim trenować, żeby osiągnąć swój cel?To, kogo wybierzesz na swojego trenera wiele powie na temat Ciebie samego. Czy wybierzesz osobę na wyłącznie na podstawie jej sylwetki i ładnego uśmiechu, czy może poświęcisz nieco czasu na to, aby dowiedzieć się kim jest Twój przyszły trener, jaką posiada wiedzę, doświadczenie i umiejętność nauczania, to w pewnej mierze wskazuje na to, co Tobą kieruje. Jeżeli chcesz w pełni świadomy sposób wybrać trenera, umów się z nim/z nią na niezobowiązującą konsultację, na której omówicie Twoje cele, a przy okazji da Ci to szansę zobaczyć jakim człowiekiem jest Twój potencjalny trener. Najważniejsze to wspólnie ustalić odpowiednią ścieżkę i jeśli uważasz, że dana osoba jest w stanie Ci pomóc, spróbować. W dużej mierze od Ciebie zależy, czy osiągniesz swój cel.. a jak to zrobić – odpowiedź na to, w kolejnym pytaniu 🙂
  4. Jak (często) trenować, aby osiągnąć swój cel?To dość częste pytanie, na które również nie ma definitywnej, uniwersalnej odpowiedzi. W siłowniach, klubach treningu personalnego i boxach każdy zastanawia się ILE TO JEST DOŚĆ? Każdy trening osiągnie swój cel, jeżeli dostatecznie po nim wypoczniemy, zatem jakość wypoczynku ma duże znaczenie. To co robisz w godzinę na treningu, nawet jeśli będziesz trenować codziennie, to nadal tylko 6-7 godzin tygodniowo. Nawet jeżeli będą to 2 godziny dziennie, to 14 godzin ze 168 dostępnych w tygodniu, to tylko (i aż) 8% czasu, a większość z nas uważa, że 2-3 razy w tygodniu po 45-60 minut wystarczy. Oczywiście rodzaj treningu ma tutaj dość duże znaczenie i „podkręcenie metabolizmu” w czasie treningu siłowo-metabolicznego będzie skutkować jego podwyższeniem na dłuższy czas po zakończeniu ćwiczeń, to jednak nadal duże znaczenie ma to, co robimy w ciągu czasu „pozatreningowego”.  Duża ilość snu, poprzedzonego dużą ilością ruchu (niekoniecznie ciężkich ćwiczeń fizycznych!) oraz odpowiedni sposób odżywiania, to elementy poprawnego programu treningowego, czy może po prostu „zdrowego stylu życia”? 🙂 Priorytem tu jest jak w większości sfer życia  REGULARNOŚĆ – bez niej, najbardziej przemyślany plan i odpowiednia dieta nie spowodują, że magicznie się zmienisz. Pamiętaj o tym!
  5. Ile powinien kosztować trening, który pozwoli Ci osiągnąć Twój cel?To nie jest proste pytanie. Jak we wszystkich aspektach życia, obowiązuje tu zasada: „im więcej dasz od siebie, tym więcej otrzymasz”. I nie chodzi to o kwestie czysto finansowe. Płacąc trenerowi, dajesz mu informację o tym, jak bardzo zależy Ci na Twoim celu. Płacisz również za jego czas i wiedzę. Za cenne wskazówki na temat TWOJEGO INDYWIDUALNEGO sposobu poruszania się w trakcie wykonywania ćwiczeń, za to, żeby skorygował Twój ruch i nauczył Cię wykonywać nowych ćwiczeń, w odpowiedni, bezpieczny sposób. Płacisz za edukację, ale przede wszystkim również za to, żeby upewnił się, że idziesz w dobrym kierunku. Samodzielnie można czasami łatwo „zboczyć” z trasy. Kwestia ile to będzie kosztować zależy od wielu czynników. Po pierwsze tego, ile czasu oczekujesz od trenera i czego chcesz się nauczyć, na jakim jesteś poziomie, jak bardzo zaangażujesz się. Czy wystarczy Ci uwaga trenera przez 3-5 minut na zajęciach grupowych, czy chcesz aby opiekował się Tobą przez całą godzinę na treningu indywidualnym? Czy ważne jest dla Ciebie jakie doświadczenie ma trener, czy jest osobą wykształconą i cały czas poszerza swój warsztat, czy może wystarczy Ci że skończyła weekendowy kurs i znalazła rozpiski treningowe w internecie i testuje je na Tobie? To wiele czynników, które wpływają na ostateczną cenę Twojego treningu. Wszystko to ustalane jest zazwyczaj indywidualnie w przypadku treniengów personalnych a jest nieco bardziej usystematyzowane dla treningu grupowego, to znaczy ceny są stałe – znajdziesz je na naszej stronie w zakładce cennik.

Mamy nadzieję, że ten dość obszerny artykuł pomoże Ci w uzyskaniu odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, a jeżeli chcesz porozmawiać na temat opcji dostępnych u nas, odezwij się.

Ewentualnie zapisz się na newsletter od nas – co miesiąc wysyłamy różne ciekawe informacje na temat tego, co się u nas dzieje. Z czasem zamierzamy również wysyłać tego typu artykuły, aby dostarczać Wam wiedzę na temat treningu, stylu życia i różnych innych pomocnych spraw.