Co to jest ten Cross?
Nuda, rutyna, powolny progres…  Zapomnij o tym
! 🙂

Cross wykorzystuje podstawowe ruchy, które każdy z nas wykonuje na co dzień, najczęściej bez zastanowienia. Ile razy przeszło Ci przez myśl, że siadając na krzesło wykonujesz przysiad? Czy w trakcie podnoszenia toreb z zakupami kiedykolwiek zastanawialiście się nad tym, że to tak naprawdę martwy ciąg? Tak wiemy, może to się wydawać dziwne, ale znaczna część osób nie zdaje sobie z tego sprawy jak ważne jest przygotowanie fizyczne do codziennych obowiązków oraz aby nie mieć w przyszłości problemów. Stąd idea treningu przekrojowego typu Cross. Całościowo przygotowujemy organizm do wymagań związanych z codziennymi czynnościami, jakkolwiek trudne by one nie były. Ćwiczymy całe ciało, wykorzystując wszystkie grupy mięśni oraz stawy i ścięgna. Nie izolujemy wybranych partii, nie skupiamy się na samym brzuchu, ani nie klepiemy w kółko tego samego schematu (np. pon – klatka piersiowa, wtorek – plecy, itd), tylko rozwijamy sprawność fizyczną we wszystkich możliwych kierunkach. Pracujemy nad siłą, mocą, szybkością, elastycznością, wytrzymałością sercowo-naczyniową i oddechową, dokładnością, sprawnością oraz równowagą i zwinnością. Tylko takie podejście może sprawić, że właściwie przygotujemy nasze ciało do naszych potrzeb poza salą treningową.

DLA KOGO JEST TRENING CROSS?

Trening tego rodzaju znakomicie nadaje się dla profesjonalnych sportowców jak i amatorów. Wszystkie ćwiczenia są uniwersalnie skalowalne. Oznacza to, że każde ćwiczenie można wykonać w prostszy lub bardziej skomplikowany sposób, tak dobierając stopień trudności, aby był on odpowiednio dopasowany do potrzeb danej osoby a jednocześnie stanowił dla niej wyzwanie. Bariery takie jak brak kondycji, niska mobilność ruchowa, brak zakresów stawów, czy wcześniejsze urazy nie świadczą o braku predyspozycji do tego rodzaju treningu, a odpowiednie dopasowanie ćwiczeń sprawi, że nasza sprawność będzie regularnie wzrastać, a wspomniane niedogodności zanikać z biegiem czasu. Trening Cross cechuje się dużą zmiennością, czyli ciągłym urozmaicaniem zajęć tak, aby nie stały się one monotonne z punktu widzenia rozwoju naszego układu mięśniowo-stawowego a także stymulacji umysłowej – czyli zaspokajania naszej ciągłej potrzeby zmienności rodzaju aktywności fizycznej. Ciągła zmienność ruchów powoduje brak zastoju w rozwoju naszego organizmu i pozwala na dokonywanie regularnych, zauważalnych postępów. Trening Cross to również duża intensywność, choć nowym osobom zawsze zalecamy szczególną ostrożność, jako że intensywności trzeba nauczyć się dawkować. To właśnie intensywność sprawi, że postępy w rozwoju naszej sprawności będą znacznie większe niż przy zastosowaniu innego rodzaju treningu. Mieszanka interwałów aero- i anaerobolicznych (krótki wysiłek bez użycia tlenu) sprawi, że w dobrej atmosferze przygotujemy odpowiednio nasz organizm do wysiłku po treningu.

ZAPRASZAM!
Łukasz Dmytrowski CrossFit® Level 2 Trainer